Pehmeämpää asiakashankintaa
Nautitko siitä, kun tuntematon henkilö soittaa sinulle tarjotakseen palveluita? En minäkään.
Puhelinmyynti on taiteenlaji, joka perustuu usein matematiikkaan. Riittävä määrä toistoja takaa riittävän hyvän tuloksen. Jos soitat 1000 tai 10000 puhelua, joukkoon eksyy matemaattisella todennäköisyydellä joku henkilö, jolle tarjoamasi palvelu tai tuote on juuri sopiva sillä hetkellä.
Taitavat puhelinmyyjät tai buukkaajat toki pyrkivät siihen, että he luovat asiakkaalle tarpeen puhelun aikana eli myyvät niin taitavasti palveluaan, että asiakas ei edes tiennyt tarvitsevansa sitä. Kaikki kunnioitus siitä heille!
Kovalla puhelinluukutuksella on kuitenkin se varjopuoli, että moni ihminen ei siitä pidä. On koko ajan yleisempää, että tuntemattomiin puheluihin ei vastata enää lainkaan. Moni yritys ja brändi kokee myös, että puhelinmyynti ei ole sopivaa heidän imagolleen. Asiakasta halutaan lähestyä pehmeämmin.
Tässä tekstin voima tulee apuun. Minulla on vuosien kokemus sähköpostikontaktoinnista ja muusta kirjallisesta viestinnästä ja markkinoinnista. Olen avannut kaikki tärkeimmät asiakassuhteet vuosien varrella ytimekkään personoidun sähköpostiviestin avulla. Toisaalta tuon sähköpostilähestymisen jälkeen puhelinkontaktointikin on tehokkaampaa.
Mieti siis ihan oikeasti, auttavatko kymmenet päivittäiset puhelut liiketoimintasi kehittymistä? Jättääkö puhelinmyynti tai ulkoistettu buukkauspalvelu asiakkaillesi positiivisen muistijäljen yrityksestäsi?
Hyvin kirjoitettu sähköpostiviesti tai muu kirjallinen markkinointi ei koskaan keskeytä asiakkaasi päivää väärään aikaan samalla tavalla kuin puhelu. Kirjalliseen viestin äärelle voi aina palata uudestaan.
Tekstissä on ehkä enemmän voimaa kuin uskotkaan.