Sisällöntuotanto - mitä se hyödyttää?

28.06.2023

Huomaan joutuvani välillä selittämään, mitä sisällöntuotanto oikeasti tarkoittaa, kun kerron työskenteleväni yrittäjänä tällä alalla. 

Se on laadukkaan sisällön tuottamista. Informatiivista ja helppolukuista tekstiä sekä tunnetta herättäviä kuvia.

Mutta missä siitä sitten on hyötyä?

Sisällöntuotanto - näin saat siitä kaiken irti

Kuvitellaan, että olet päättänyt ostaa sähköpyörän. Aihe saattaa olla sinulle uusi ja et suoraan tunne kaikkia alan verkkokauppoja tai myymälöitä. Todennäköisesti suuntaat silloin Googlen ja pyydät tältä suosituimmalta hakukoneelta apua. Etsit luontevilla hakusanoilla ja klikkaat sopivalta näyttäviä hakutuloksia.

Tietyt sivustot tulevat orgaanisesti esille hakutuloksissa yleensä kahdesta syystä. Niissä on laadukasta sisältöä ja niissä on otettu huomioon hakukoneoptimointi. 

Toisin sanoen, laadukas sisällöntuotanto ja hakukoneoptimointi tuovat selkeästi siis orgaanista liikennettä yrityksen sivuille. Tämä tarkoittaa sitä, että asiakas klikkaa parhaita hakutuloksia eikä esimerkiksi maksettuja mainoksia. Usein onkin todettu, että kiinnostuneet asiakkaat enemmänkin ohittavat maksetut mainokset Googlen hakutuloksissa.

Tekstien merkitys sisällöntuotannossa

Monet verkkokaupat pyrkivätkin panostamaan monipuolisiin tuoteteksteihin, jotta asiakkaat löytäisivätkin heidän huipputuotteensa suoraan Googlen hakutulosten kautta. Ihminen alkaa olla niin hätäinen shoppailija, että monet kuluttajat eivät jaksa surffailla yhden nettikaupan valtavaa valikoimaa läpi, vaan käyttävät nimenomaan Googlea työkaluna löytääkseen sopivat tuotteet.

Toinen tehokas keino on hyödyntää hakukoneoptimoituja blogiartikkeleita. Nämä artikkelit rakennetaan niin, että ne tarjoavat lukijallaan arvokasta sisältöä, mutta niissä hyödynnetään myös tärkeimpiä hakusanoja.

Esimerkkinä tämä teksti, jota luet juuri nyt. Kerron artikkelissa informatiivisesti kyseisestä aiheesta, mutta nostan otsikoissa ja leipätekstissä tärkeitä avainsanoja, kuten "sisällöntuotanto" tai "hakukoneoptimointi". 

Samoin voitaisiin lähteä rakentamaan mielenkiintoista artikkelia esimerkiksi sähköpyöristä.

Sisällöntuotanto - mitä se maksaa?

Sisällöntuotannon hinta on toki aina kiinnostava aihe. Miksi maksaa siitä "ulkopuoliselle", jos kuka tahansa osaa kirjoittaa. Tässä on syytä muistaa, että kyse ei ole pelkästä kirjoittamisesta. Aiheen suunnittelu, hakukoneoptimointi ja kilpailija-analyysit vaikuttavat kaikki sisällöntuotannon kokonaisuuteen. Laadusta kannattaa maksaa. Orgaaninen liikenne kasvaa ja tuo sivustollesi liikennettä myös tulevaisuudessa.

Lue tarkemmin aiheesta: Mitä sisällöntuotanto maksaa?


Hakukoneoptimointi, tekstisisällöt vai valokuvat?

Sisällöntuotanto on siis monen tekijän summa. Laatu on kuitenkin kaiken keskiössä. Jos siirrytään verkkosivuilta sosiaalisen median maailmaan, kuvien merkitys kasvaa. Somemarkkinointi pohjautuu useimmiten kuviin, eli kuvilla herätetään asiakkaiden mielenkiinto ja hyvillä teksteillä syvennetään tarinaa. Copywriting eli teksteillä myyminen on tärkeää, kun luodaan ytimekkäitä ja myyviä sisältöjä.

Tekoälykuvat ovat myös yksi keino herättää mielenkiinto erityisesti sosiaalisessa mediassa.


Mikäli sinun yrityksesi kaipaa laadukkaampaa sisällöntuotantoa, olen mielelläni avuksi. Minulla on takanani vasta alle vuosi yrittäjyyttä, mutta yli 15 vuoden kokemus myynnistä ja markkinoinnista. Olen myynyt teksteillä paljon ja tiedän, että osaan sen, mitä teen. 

Kanssani on kiva tehdä hommia ja minua kehutaan useasti ripeäksi tekijämieheksi. Laatu on kuitenkin mukana kaikessa mitä teen.


Ota yhteyttä ja jatketaan suunnittelua yhdessä!